Ur boken »Jane Barks bilder – från femtiotalet till idag«:
Alfa-Laval skulle profilera sitt företag med en helsideskampanj i dagspress. Uppdraget hade gått till Sören Blankings reklambyrå i Malmö och gick ut på att presentera Alfa-Lavals marknad i världen. Hur man med deras hjälp gör sojamjölk i Kina och glass i Nordyemen.
Byråns art director, Allan Jungbeck, tyckte att det skulle passa bra med tecknade porträtt i annonserna. Det var början till ett väldigt bra samarbete med Sören, Allan och Björn Åkerblom på Alfa-Laval. Det var roligt att jobba med tecknade dagspressannonser i storformat. Sörens första text beskrev hur man framställer jungfruolja i Medelhavsländerna. Oftast är det kvinnor som skördar oliverna. Men var hitta en lämplig äldre kvinna från olivträdets hemtrakter?
Alldeles i närheten av min arbetsplats ligger en grekisk-ortodox kyrka. Jag gick dit och deltog i en söndagsmässa, där männen satt på ena sidan mittgången och kvinnorna på den andra. Jag fäste mig genast vid en intressant profil med tunga romerska drag. Men damen i fråga nekade blankt att vara modell, när jag efter mässan via tolk kom med min förfrågan. Den unge mannen som tolkade föreslog då sin mormor, som säkert gärna skulle ställa upp. Och det är den rara tant jag sedan tecknade av, med olivlunden i bakgrunden.
Vi tog några foton hemma hos henne i Rinkeby. Trots att lägenheten var möblerad med svenska möbler var det precis som att träda in i ett grekiskt hem. Hon hade flyttat till Sverige för att få vara med sin familj. Och lite för gammal att lära sig svenska var hon väldigt glad över att det fanns så många grekiska familjer i närheten att umgås med.
Att trycka fyrfärg i dagspress kunde vara ganska chansartat på den tiden. Misspass var vanligt. Därför färgdelade jag bilden, det vill säga gjorde tuschteckningen och färgläggningen på separata original för att vara säkrare på ett bra resultat. Originalen blev därmed inte så mycket att spara på, men tidningstrycket blev bra.
Jag försökte att hitta rätt typ och nationalitet för Alfa-Lavalporträtten. Många av mina modeller fann jag via ambassader och turistbyråer, men ibland fick jag söka i bildbyråernas arkiv.
Vi gjorde en mindre annonskampanj för Alfa-Laval i utländsk affärspress. Tre av fem skisser blev publicerade. Bilden med skeppet i oljeflaskan kom tyvärr aldrig i tryck. Det gjorde däremot annonsen för odlade regnbågsforeller. I annonstexten förmodade man att mer än hälften av allfisk vi äter skulle vara odlad år 2000.
Jag stack i väg till en fiskodling vid Mälaren och köpte foreller som jag släppte ned i ett stort akvarium. Det blev ett förstapris i Genève för bästa annons-kampanj i internationell affärspress.