Graphic Stories
Den lilla resebyrån ligger på tredje avenyn någonstans vid sjuttonde gatan på Manhattan. Jag passerar dagligen på vägen till jobbet hos Milton Glaser och Walter Bernard – WBMG:s designkontor ligger på trettioandra gatan. Året är 1985 och vid det laget har jag varit i New York i två av de totalt fem år jag kommer […]
Läs mer ...… jag har älskat allt som er mamma tecknat ända sedan tillbaka till 60 o 70-talen – är född 1958 … Illustrationerna i Femina o hennes bokillustrationer hörde till mina absoluta favoriter då som nu! ..Bara älskar dem!! Jag har den tjocka boken med Jane Barks illustrationer o den är framme titt som tätt, bilderna […]
Läs mer ...Här hittar du alla posters med Jane Barks bilder. Passa på att beställa hennes fina motiv för väggen hemma eller på arbetsplatsen. Så här skriver Jane om bilden: När jag skulle illustrera »Hans japanska älskarinna« (1970-tal) engagerade jag större delen av kollegerna på Karlavägen 18 som modeller. Vi ordnade ett litet eftermiddagsparty hemma hos Monica […]
Läs mer ...Det är dags att köpa kostym. En riktig kostym. Varken Dressman, Brothers eller något prisvärt från H&M duger nu. Italienare av halvkänt Fabrikatcci går bort. Inte ens en Tiger kvalar in. Jag är i mina mycket sena femtio och behöver ekipera mig på allvar. Välskräddat allvar. Raden av kostymer i hemmagarderoben vittnar om moden och […]
Läs mer ...Vill du ha Jane Barks klassiska Wahls-affischer på väggen? Beställ nu! Vi har gjort posters av fem populära motiv. Du kan beställa dem här. Är du intresserad av någon av de andra bilderna? Skicka ett mejl. Kollektionerna hade ofta ett tema; Japan-inspirerat, påfågelsmönster eller någonting annat som kunde ge en bildidé. Affischerna var oerhört populära […]
Läs mer ...Ur boken »Jane Barks bilder – från femtiotalet till idag«: Alfa-Laval skulle profilera sitt företag med en helsideskampanj i dagspress. Uppdraget hade gått till Sören Blankings reklambyrå i Malmö och gick ut på att presentera Alfa-Lavals marknad i världen. Hur man med deras hjälp gör sojamjölk i Kina och glass i Nordyemen. Byråns art director, […]
Läs mer ...Bo Lundberg är en svensk illustratör, kreatör och formgivare. Hans grafiskt pregnanta och snygga bilder för tankarna både framåt och bakåt i tiden. Det vilar något futuristiskt över Bo Lundbergs bilder samtidigt som han kastar ett kärleksfullt öga mot svunna grafiska storhetstider. Men nostalgin tar aldrig överhanden och även om han doppar penseln i 50-, […]
Läs mer ...Som nybliven lärare för Beckmans modeelever tyckte jag att jag borde se Paris modehus från insidan. Så jag föreslog Damernas Värld att jag skulle teckna från haute couture-visningarna för deras räkning. Det var spännande, och lite prestigefyllt, att få åka till Paris och teckna för en tidning. Paris var grått och regnigt i slutet av januari, men i modets salonger glänste guldstolarna i kapp […]
Läs mer ...Jag är ganska liten första gången jag hör talas om Dan Jonsson. Jag gissar att det är sent 60-tal, kanske början av 70-talet. På den tiden är Dan en av de stilbildande tecknare som illustrerar noveller i tidningen Femina. Ansvariga på tidningen, kanske särskilt Finn Nybølle, förstår kraften i den tecknade bilden och har knutit […]
Läs mer ...Få länder kan visa upp en sådan imponerande och omfattande samling rese- affischer som Schweiz. Otaliga konstnärer och grafiska formgivare har genom åren förvaltat sitt lands naturskönhet med grafisk skärpa och banbrytande kreativitet. Namn som Otto Baumberger, Burhard Mangold på det tidiga 1900-talet till senare Walter Herdeg och Herbert Matter satte ’Swiss graphic design’ och […]
Läs mer ...1956 bad Eduard Hoffman på det anrika typsnittsföretaget »Haas« Max Miedinger att designa fonten »Die Neue Haas Grotesk«. Det blev en omedelbar framgång vid lanseringen. Kort därpå byttes namnet till Helvetica. Sedan lanseringen 1957 har typsnittet Helvetica delat designvärlden i två läger. Belackarna hävdar att det är ett kallt, generiskt och industriellt typsnitt som främst […]
Läs mer ...Jag bläddrar i ett nummer av tidningen Femina från 1963, då Anna Bråwe ännu var chefredaktör. Hon som varit med från början och skapat en damtidning för den mognare kvinnan, en tidning som engagerade sig i familj- och kvinnofrågor och undvek kändisskvaller. Vårens svenska mode à la 1963: Damiga fotomodeller i tidstypiska poser står stelt […]
Läs mer ...Nedan ett utdrag av förordet till boken »Jane Barks Bilder – från femtiotalet till idag« som kom ut 2001. JANE BARK: Med åldern har jag känt en tilltagande önskan att på något sätt dokumentera mitt arbetsliv. Som illustratör blir ju mycket man gör ganska kortlivat. Jag kan ha lagt ned stort arbete på en bild […]
Läs mer ...Min andel i vindskontoret på Karlavägen 18 var inte stor, men förutom arbetsrummen fanns ju gemensamt konferensrum, kök och mörkrum. Och nu slapp jag ha jobbet inpå mig dygnet runt. När radhusets sovrum också var mitt arbetsrum kunde jag vid stressade tillfällen gå upp mitt i natten, ställa mig vid arbetsbordet och stirra på mina […]
Läs mer ...»Kolla här« säger jag till syrran och håller upp en kirurgsax. Hon stirrar en kort stund på den kromade tingesten som dinglar på mitt finger och säger sedan: »Kaptenens biff!« Min pappa dog 2015, på sitt åttiosjätte, och jag och min syster håller på att packa ihop föräldrahemmet; en livstid av minnen. Sänkt fastighetsskatt, låga […]
Läs mer ...Intervju i Fokus med Jane av Lisa Bergman Nedanstående intervju ur Fokus, den 22 juni 2010. När Jane var färdig och den tecknande porträttserien lades ned 2012 var samlingen uppe i över 300 porträtt. Fortfarande utan en enda lucka i sviten. En tämligen unik prestation i svensk illustrations- och presshistoria. Tidningen Fokus har förändrats en […]
Läs mer ...Kollektionerna hade ofta ett tema; Japan-inspirerat, påfågelsmönster eller någonting annat som kunde ge en bildidé. Affischerna var oerhört populära även utomlands, sa Jack när vi talades vid sist. Det blev totalt 16 affischer innan Wahls sålde sitt företag och Jack startade egen annonsbyrå. Jag minns att jag mötte en kille som uttryckte sin nöjdhet med […]
Läs mer ...I mitten av 60-talet gjorde jag en serie omslagsbilder till pocketdeckare för Gebers/Almqvist & Wiksells förlag. Ett bokomslag är ju mer långlivat än en tidningsteckning och ska kunna fungera som bokens säljande förpackning. Samtidigt – antagligen beroende på de låga arvodena – hade tecknaren ganska stor frihet att utforma bilden efter eget huvud. Boktitlarna till […]
Läs mer ...